ابزار لوله کشی و روش به کار گیری
نوشته شده توسط : مدیر

در لوله کشی ساختمان علاوه بر آچارهای معمولی مانند انبر دست آچار تخت و رینگی چکش و غیره ابزار هم عمل موفقیت دارا هستند که به شرح ذیل هستند : لوله کشی

 

آچار لوله گیر : این وسیله جزو وسایل اول و واجب در لوله کشی است بعلت موقعیت مختص دهانه این آچار درصورتی که جهت گردش آن درست باشد دهانه بدور لوله قفل شده و هر مدل لوله را به راحتی گشوده یا این که بسته می نماید . جهت درست گردش آچار لوله گیر از سمت انتهای نوع آچار بطرف دهانه در جهت گردش عقربه ساعت منجر مسدود شدن لوله در اتصال میشود .

آچار شلاقی : این گونه آچار هم در لوله کشی کاربرد داشته و مشابه به آچار لوله کار می نماید .

آچار زنجیری : این آچار هم مثل آچار لوله گیر و شلاقی برای گشوده و بسته کردن لوله بکار میرود و فرق آن با آچار لوله گیر درین است که لوله های با قطر بزرگ را هم میتوان با آن گشوده و بسته نمود . جهت گردش درست این آچار هم مشابه آچار لوله گیر میباشد .

انبر دست قفلی : این ابزار هم در لوله کشی برای لوله های باریک وسیله قابل قبولی میباشد . با این تفاوت که دهن آن حالتی داراست که مثل گیره هم فعالیت می‌نماید و لوله یا این که نصیب مورد عمل را دربین دو تیغه دهانه آن نگه می‌دارد .

آچار تسمه ای : این جور آچار هم مثل آچار لوله گیر می باشد با این تفاوت که در لوله کشی ها با لوله مسی که از آچار شلاقی بعلت ضایع کردن جداره لوله نمی‌توان به کار گیری کرد مورد استعمال قرار داده میشود .

آچار فرانسه : از این آچار برای گشوده و بسته کردن پیچهای متفاوت شش گوش و چهار گوش متفاوت به کارگیری می‌شود .

گیره : برلی لوله کشی از گیره های معمولی که دارنده دو تیغه مقابل یکدیگرند نمی‌توان به کار گیری کرد . فرق این جور گیره با گیره تیغه ای معمولی درین است که از چرخش لوله در اثر حدیده کاری و غیره خودداری می کند درضمن در اثر فشار تیغه های گیره معمولی و بعلت تا ثیر فشار بر آن دو خط مقابل لوله سبب لهیدگی و اصطلاحا دو پهنه شدن لوله می گردد . البته گیره لوله کشی بدور تا بدور لوله را گرفته و فشار تیغه های منحصربه‌فرد آن بدور لوله وارد آمده و هیچ ضایعه ای در لوله به وجود نمی آورد . گونه دیگر گیره اختصاصی لوله کشی گیره زنجیری است که فضای کمتری را اشغال می کندو دسته سوم آن ترکیبی از گیره معمولی تیغه ای و گیره لوله کشی است .

لوله بر : این ابزار لوله را به طور کامل تخت ودر زاویه 90 جايگاه نسبت به محورطولی لوله میبرد . این وسیله بمراتب راحت و سرعت بالا خیس از اره برای براندن لوله کار می کند .

برقوزن : این وسیله برای تراشیدن زائده های مازاد باطن لوله که در اثر براندن با لوله بر روی تراز داخلی لوله باقی می‌ماند بکار می‌رود .

حدیده : این دستگاه به دو صورت دستی و برقی به بازار عرضه میگرددکه به دو گونه در موقعیت کلی تقسیم می‌گردد :

حدیده با پارچه های قابل تغییر و تحول
حدیده با پارچه های اثبات
این دستگاه برای دنده کردن مرحله فرنگی لوله بکار می‌رود از مهم ترین وسایل لوله کشی است .

قلاویز : این وسیله برای دنده کردن تراز داخلی قطعات رخنه‌ شده جهت بستن لوله یا این که پیچ در آن‌ها بکار می رود . 

ابزار های لوله مسی :

لوله بر مسی به همراه بر قو مخصو
گیره لوله مسی
لاله کن گونه چکشی و پیچی
فنر خم کن لوله که در میزان های گوناگون تاسیس شده است
خم کن اهرمی
خم کن با جور ضمانت کننده چرخ دنده
دستگاه جوش هوا و استیلن منحصر جوشکاری لوله های مسی
دستگاه جوش پروپان
فندک منحصر به فرد روشن کردن راز پیک جوشکاری
دستگاه منزه کننده لوله مسی ( داخلی و فرنگی )
ابزار و وسایل لوله کشی فاضلاب

لوله بر : این دسته لوله بر منحصر برش دادن لوله های چدنی میباشدو شیوه عمل مشابه به لوله بر مسی وگالوانیزه داراست .
خودکار سرب کاری
کوره ذوب سرب : در‌این کوره سرب را ذوب کرده و بعداز انجام عملیات نخستین کنف کاری و اطمینان از آببندی اتصال و برای سفت شدن اتصال سرب را درون شیار میان دو لوله می ریزند .

طرز لوله کشی فاضلاب

لوله چدنی : لوله های چدنی و اتصالات آن ها معمولا به طور نرومادگی ساخته میگردند . برای وصل کردن لوله به لوله یا این که اتصال لوله را بایستی طوری نصب کرد که نصیب مادگی در جهت جریان قرار گیرد . گذشته از اتصال واجب است که سرها و همینطور بدنه لوله چدنی از دید شگستگی تست شود . طرز تست از روش زدن ضربات آهسته چکش کوچک قابلیت و امکان پذیر است . چه بسا در صورتی لوله دارنده ترک موئی نیز باشد صدای ضربات به طور بم که اصطلاحا صدای مرده چدن اسم دارااست شنیده میشود . بعداز اطمینان از سلامت بودن لوله ها آنان‌را به طور کامل در یک محور در تودرتو قرار می دهیم بنحوی که بصورت بیرون از راس نسبت به یکدیگر قرار نگیرند . بعد کنف منحصر به فرد لوله کشی را بصورت مارپیچ بافته و به وسیله مداد منحصر به درون شیار کوبیده سرب مذاب را روی آن می ریزند . سرب می بایست حدود 5/2 سانیتیمتر روی کنف ریخته شود تا دو رمز اتصالات به نیز عالی سفت شوند .





:: برچسب‌ها: لوله کشی , لوله کش , انواع لوله ,
:: بازدید از این مطلب : 471
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 ارديبهشت 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: